En aquest apartat trobarás informació sobre el
Sistema Integrat de les Qualificacions i la Formació Professional i sobre el procés d'acreditació de competències tant de la teva formació com de la teva experiència laboral:
1. Sistema
Integrat de les Qualificacions i la Formació Professional (SQCAT)
2. Famílies
Professionals i Nivells
3. El
procés d’acreditació
4. Programa Qualifica't
L’Institut Català de les Qualificacions Professionals (ICQP) defineix i proposa, a Catalunya, el Sistema Integral de Qualificacions i Formació Professional. Aquest sistema té com a objectius preferents l’orientació de la formació professional a les demandes de qualificació que requereixen les organitzacions productives siguin empreses, organismes o institucions; l’adequació entre l’oferta i la demanda del mercat de treball; l’extensió de la formació al llarg de la vida de les persones més enllà del període educatiu tradicional, i també el foment de la lliure circulació de treballadors i treballadores. Aquests objectius li atorguen una funció essencial en dos móns diferents i complementaris, el laboral i el formatiu.
El
Sistema Integrat de les Qualificacions i la Formació Professional,
per mitjà de l’Institut Català de les
Qualificacions Professionals, estableix les correspondències i
convalidacions entre els tres subsistemes
de la Formació Professional (Cicles Formatius, Ocupacional i
Contínua) i l’experiència laboral,
per tal d’acreditar la competència professional adquirida per
qualsevol d’aquestes vies.
1. Sistema
Integrat de les Qualificacions i la Formació Professional (SQCAT)
És
el Sistema que permet la integració i definició de les
correspondències entre les ofertes de Formació Professional
(reglada, ocupacional i continua) i l’experiència laboral.
L’Institut Català de les Qualificacions Professionals és l’òrgan
tècnic que s’encarrega de definir i proposar, en l’àmbit de
Catalunya, el Sistema Integrat de Qualificacions i Formació
Professional. Els
principals objectius de l’ICQP són:
•
Servir
de referent comú per a la formació professional (inicial,
ocupacional i contínua), establint
les equivalències entre les diferents ofertes.
•
Actualitzar
el catàleg de qualificacions i de formació professional.
•
Desenvolupar
el procés de reconeixement i certificació de competències
professionals.
•
Donar
suport a la gestió per competències dels Recursos Humans d’empreses
i organitzacions.
• Fer
d’element d’encaix entre la demanda i l’oferta de treball
qualificat.
Per
això s’estructura en tres àrees diferenciades.
- Àrea de qualificacions: Realitza estudis sobre les noves professions i l’evolució de les existents i identifica les competències professionals de les diverses ocupacions. Amb aquesta informació, elabora el Catàleg de Qualificacions Professionals a Catalunya. Es calcula que al final del procés es tindran definides entre 400 i 500 qualificacions.
- Àrea de formació: Elabora un Catàleg Modular Integrat de Formació Professional. Proposa lesconvalidacions i correspondències entre les diverses modalitats formatives (cicles formatius, ocupacional, contínua).
- Àrea d'acreditació de la competència : Defineix el procediment per avaluar les competències professionals de les persones que les han adquirides per la via de l’experiència laboral i la formació ocupacional i contínua. Amb aquest procediment no s’obtindrà la titulació d’un Cicle Formatiu, però sí una certificació que reconegui la competència.
Font: Generalitat de Catalunya.
Aquí
trobarás informació detallada i extensa del SQCAT:
http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Home/ICQP/Documents/ARXIUS/Sistema_Integrat_Qualificacions.pdf
2. Famílies
Professionals i Nivells
El
CQCAT s’estructura en 26 famílies professionals o conjunt
d’activitats econòmiques agrupades
segons criteris d’afinitat, que representen la realitat econòmica
del territori.
Els
estàndards de competència que conformen la qualificació s’ordenen
també segons nivells de
qualificació que atenen a criteris de coneixements, iniciativa,
autonomia, responsabilitat i complexitat,
entre d’altres, respecte de l’activitat a desenvolupar.
3. El
procés d’acreditació
Un
dels dispositius principals del Sistema Integrat de Qualificacions i
Formació Professional (SQCAT) és el procés d’acreditació de
competències dirigit a facilitar a cada persona una informació,
orientació i assessorament concret sobre la seva sol·licitud
d’orientació, bé sigui per a obtenir el seu perfil de
competències, per dissenyar un itinerari formatiu que li permeti
millorar professionalment, o bé per acreditar les seves competències
professionals i la seva formació.
Les
utilitats del sistema per a les persones són bàsicament:
•
Identificar
amb precisió el marc de competències que posseeix cada persona, en
el marc de l’activitat laboral.
•
Orientar
individualment el seu desenvolupament professional, en funció del
seu balanç de competències.
•
Establir
itineraris de formació professional més precisos d’acord amb la
seva situació individual.
•
Fer
visibles les vies d’aprenentatge no formals, inclosa l’experiència
laboral.
•
Reconèixer
els aprenentatges formals (o acadèmics) de cada ciutadà al llarg de
la seva vida.
•
Identificar
els aprenentatges no formals realitzats al llarg de la vida.
•
Propiciar
l’acreditació de les competències dels ciutadans, donant pas al
procés d’avaluació.
·
La labor personalitzada d’orientació ajuda al ciutadà en dos
sentits diferenciats:
•
Per
tal de dissenyar un itinerari formatiu a mida per a millorar la seva
qualificació professional.
•
Per
acreditar-se i obtenir un certificat oficial de la seva qualificació.
L’avaluació
de les competències de l’aspirant pot ser només documental, on es
valoren els documents presentats o elaborats durant la fase
d’orientació i assessorament, i també demostrativa, quan amb
l’avaluació documental no es pugui acreditar la competència de
forma palesa. L’avaluació de les competències pot donar com a
resultat un dictamen final positiu que permet l’acreditació de la
qualificació de la persona i el tancament del procés, o bé un
dictamen negatiu que recomana de forma implícita l’ampliació de
l’experiència laboral o la possible recurrència a la formació
professional. La certificació posterior a l’obtenció d’un
dictamen positiu possibilita l’expedició d’un certificat
justificatiu de les competències acreditades i el seu registre en la
base de dades general del sistema.
Més
informació al Catàleg de qualificacions professionals :
http://aplitic.xtec.cat/e13_cfp_icqp/menuInici.do
Font: Barcelona Activa. Capital Humà.
4.
Programa Qualifica't
El
programa "Qualifica't" està pensat perquè les persones i
les empreses trobin l'orientació, el reconeixement i la formació
professional que millor s'adapta a les seves necessitats.
Entre
els seus àmbits d'actuació comprén:
4.1
La validació de formació impartida per empreses o entitats.
4.2
La validació de l'experiència laboral
4.1
Validació de la formació impartida per empreses o entitats
L'objectiu
de la validació de la formació impartida per empreses o entitats és
establir vincles entre aquesta formació i la formació professional
de sistema educatiu. El reconeixement d'aquests vincles fa possible
que les persones que superen la formació puguin gaudir dels efectes
acadèmics de la formació professional del sistema educatiu.On
he d'anar per validar la meva formació?
Només
poden validar la formació els centres educatius autoritzats del
programa "Qualifica't" i aquests centres només poden
validar la formació corresponent a l'oferta dels cicles formatius
que tinguin autoritzats i que imparteixin.
Llistat
de centres de validació aquí
4.1.1
Com
es fa la validació?
La
validació es fa en relació amb les unitats formatives, els mòduls
professionals o els crèdits dels cicles formatius de formació
professional derivats, directament, d'unitats
de competència.
✎
En
els títols derivats de la LOGSE, es poden validar els aprenentatges
de la totalitat dels crèdits excepte:
-
relacions en l'equip de treball,
- relacions en l'àmbit de treball,- formació i orientació laboral,
- síntesi
- administració i gestió de la petita i mitjana empresa (quan el crèditno derivi directament d'una unitat de competència).
✎
En
els títols derivats de la LOE no es podran validar els mòduls
professionals següents:
-
formació i orientació laboral,
-
empresa i iniciativa emprenedora,
-
síntesi
-
el mòdul específic de projecte (cicles formatius de grau
superior).
4.1.2
Quins requeriments he de tenir?
El
procés de validació requereix la signatura prèvia d'un conveni
de col·laboració entre el Departament d'Educació o la persona
titular del centre i les empreses o entitats participants.
4.2
La validació de l'experiència laboral
La
validació de l'experiència (els aprenentatges assolits mitjançant
l'experiència laboral o en activitats socials) permet que les
persones adultes puguin fer valer els aprenentatges adquirits i,
alhora, que aquests aprenentatges trobin una correspondència amb els
ensenyaments de formació professional del sistema educatiu.
4.2.1
On he d'anar per validar la meva experiència laboral?
El
procés de validació es porta en els centres autoritzats. Dura un
trimestre, com a màxim, i consta de l'etapa d'informació, l'etapa
d'assessorament i l'etapa individual de validació dels
aprenentatges. Al llarg del curs 2010-2011, cada centre educatiu pot
establir diversos períodes de validació. El calendari general
d'actuacions de tot el curs es publica al tauler d'anuncis i a la
pàgina web de cada centre.
Llistat
de centres de validació aquí
4.2.2
Requisits d'inscripció
El
servei de validació de l'experiència s'ofereix a persones que tenen
18
anys
(o més) i experiència laboral
o en
activitats socials
de dos anys com a mínim, a jornada completa, o el temps proporcional
en el cas de jornada reduïda, en el sector productiu o professional
relacionat amb el cicle formatiu del qual es volen validar els
aprenentatges, desenvolupant activitats de l'àmbit de treball del
cicle formatiu.
4.2.3
Què puc validar de la meva experiència?
La
validació de l'experiència es fa en relació amb els crèdits o els
mòduls professionals dels cicles formatius de formació professional
derivats d'unitats de competència.
✎ En
els títols derivats de la LOGSE es pot validar l'experiència
relacionada amb la totalitat dels crèdits excepte:
-
relacions en l'equip de treball;
-
relacions en l'àmbit de treball;
-
formació i orientació laboral;
-
síntesi;
-
crèdits que no derivin directament d'una unitat de competència, i
-
crèdit d'administració i gestió de la petita i mitjana empresa,
quan no derivi directament d'una unitat de competència.
✎ En
el títols derivats de la LOE no es poden validar els mòduls
professionals següents:
-
formació i orientació laboral,
-
empresa i iniciativa emprenedora i
-
síntesi.
-
En
el cicles formatius de grau superior no es pot validar el mòdul
específic de projecte.
4.2.4
El procés de validació - Com es fa la validació de la meva
experiència laboral?
La
validació de l'experiència es fa per unitats
formatives
establertes pel Departament d'Educació i que es corresponen amb els
crèdits en el cas dels títols de la LOGSE i amb els mòduls
professionals en el cas dels títols de la LOE.
En
acabar aquest procés de validació, la certificació
es pot fer valdre per accedir als ensenyaments de formació
professional (sempre que es puguin acreditar els requisits
d'accés) i a les proves per
a l'obtenció d'un títol de formació professional.
Per
a més informació sobre
aquest procés de validació, vegeu
l'annex 3 de les instruccions de
10 de setembre del 2010,
de la Direcció General d'Ensenyaments Professionals, Artístics i
Especialitzats, per a l'aplicació del programa experimental
"Qualifica't".
Si
us cal més informació, la podeu sol·licitar per correu electrònic
a l'adreça qualificat.educacio@gencat.cat.
Conceptes Clau
Competència: Capacitat que usa una persona en el treball per assolir amb èxit uns resultats.
Acreditació de la competència: Procés pel qual s’atorga un reconeixement de competències a una persona, per desenvolupar una professió. Les vies d’acreditació més usuals, en el sistema de formació professional al nostre país, són els títols de formació professional, els certificats de professionalitat, els certificats de formació ocupacional i/o contínua, i també els certificats de les accions formatives dels programes de garantia social i escoles taller.
Catàleg de Qualificacions Professionals: identifica les Qualificacions professionals susceptibles de reconeixement i acreditació. Cada una d’aquestes Qualificacions professionals està conformada per la suma de diverses Unitats de competència i, cada una d’aquestes Unitats de competència és constituïda per l’agregat de Competències específiques. Així mateix, el Catàleg de Qualificacions Professionals inclou la formació professional del Catàleg Modular Integrat de la Formació Professional associada a les diverses Qualificacions professionals.
Reconeixement de competències: Determinació dels coneixements i capacitats adquirits mitjançant una formació o experiència professional i, quan s’escaigui, la seva validació formal per part de les institucions facultades.
Unitat de competència: Agrupament de competències amb valor i significat en el treball.
Catàleg de qualificacions professionals: Conjunt de qualificacions professionals, ordenades segons les diferents famílies professionals i nivells de competència.
Sistema de qualificacions i formació professional: Procés pel qual s’estableix la identificació, adquisició, reconeixement i certificació de les competències requerides per aconseguir els objectius de la producció i ocupació.
Programa Qualifica't: està pensat perquè les persones i les empreses trobin l'orientació, el reconeixement i la formació professional que millor s'adapta a les seves necessitats.
Programa Qualifica't: està pensat perquè les persones i les empreses trobin l'orientació, el reconeixement i la formació professional que millor s'adapta a les seves necessitats.
Webografia
Institut Català de les Qualificacions Professionals
http://www.gencat.net/educacio/icqp/index.htm
http://www.gencat.net/educacio/icqp/index.htm
Catálogo Nacional de Cualificaciones Profesionales
http://wwwn.mec.es/educa/jsp/plantilla.jsp?id=1247&area=incual
Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals. Base de dades de Qualificacions, Unitats de Competència i Mòduls Formatius.
http://iceextranet.mec.es/iceextranet/bdqMFormativoAction.do
Principis comuns europeus per la validació del aprenentatge no formal e informal
http://www.mepsyd.es/educa/incual/pdf/1/07_001.pdf
Programa Qualifica't
http://www.gencat.cat/especial/einescontralacrisi/cat/ciutadans_treball_9.htm