En
aquest bloc trobaràs en primer lloc informació sobre el Sistema
Educatiu Reglat en les seves tres etapes educatives: l'educació
primària de caràcter obligatori i gratuïta, la educació
secundària obligatòria (ESO) i el batxillerat. En segon lloc hem
dedicat un apartat a la Formació per a Persones Adultes (FPA), la
qual permet que
les persones adultes puguin seguir enriquint els seus coneixements i
millorar les competències tècniques i professionals. La FPA permet
completar els ensenyaments bàsics de primària i secundària i
treure's el títol de graduat o graduada. Per últim, hem dedicat un
apartat a la homologació de títols per a estudiants estrangeres:
1.
Educació primària (6 a 12 anys)
2.
Educació secundària obligatòria – ESO (12 a 16 anys)
3.
Batxillerat
4.
La Formació de Persones Adultes (FPA)
5.
Homologació de títols i estudis de sistemes educatius estrangers
1.
Educació primària (6 a 12 anys)
L'educació
primària és l’etapa educativa de caràcter obligatori i gratuït
que comprèn sis cursos acadèmics i s'organitza en tres cicles de
dos cursos: cicle inicial, cicle mitjà i cicle superior. Amb
caràcter general, s'inicia l'any natural que es compleixen 6 anys i
es cursa fins als 12 anys.
La finalitat de l'educació primària
és proporcionar a tot l’alumnat una educació que permeti
desenvolupar les capacitats personals i les habilitats socials;
adquirir les habilitats i les competències relatives a l'expressió
i la comprensió orals, l'expressió escrita i la comprensió
lectora, les matemàtiques bàsiques i l'ús de les noves tecnologies
i de la comunicació audiovisual; desenvolupar la capacitat d'esforç,
de treball i d'estudi; expressar el sentit artístic, la creativitat
i l'afectivitat, i conèixer els elements bàsics de la història, la
geografia i les tradicions pròpies de Catalunya que faciliten
l'arrelament.
Un
cop acabada l’educació primària, l’alumnat ha de continuar els
estudis d’educació secundària obligatòria (ESO).
1.1
Continguts/ Àrees de coneixement
-
Llengua catalana i literatura, llengua castellana i literatura i
aranès, a la Vall d'Aran
-
Llengua estrangera
-
Coneixement del medi natural, social i cultural
-
Educació artística
-
Educació física
-
Matemàtiques
-
Educació per a la ciutadania i els drets humans (en el cicle
superior)
-
Religió (voluntària)
1.2
Vies d'accés
Es
pot matricular al primer curs d'educació primària l'alumnat que
compleix 6 anys durant l'any natural en què s’inicia el curs i el
que té una altra edat i procedeix del darrer curs d'educació
infantil.
Abans
de la matrícula cal fer la preinscripció; és a dir, el tràmit amb
què se sol·licita l'admissió en un centre determinat.
Tota
la informació per fer la preincripció i matrícula (tria del centre
educatiu, documentació a presentar, calendari, criteris de prioritat
i barem, sol·licitud de preinscripició i matrícula): informació
educació primària
2.
Educació secundària Obligatòria ESO (12 a 16 anys)
L'educació
secundària obligatòria (ESO) és gratuïta. Comprèn quatre cursos
acadèmics. Generalment s'inicia l'any natural en què es compleixen
12 anys i s'acaba als 16, tot i que l’alumnat té dret a romandre
en el centre amb règim ordinari fins als 18.
2.1
Continguts/ Àrees de coneixement
Informació
sobre els continguts de la ESO de 1er a 4rt: continguts
ESO
2.2
Continuïtat dels estudis
L’alumnat
que obté
el títol de graduat o graduada en ESO
pot accedir al batxillerat o bé a un cicle formatiu de grau mitjà
de formació professional, d’ensenyaments esportius (si se
supera la prova específica d'accés) o d’arts plàstiques
i disseny.
A
partir dels 16 anys, si
no
es té el títol de graduat o graduada en ESO,
es pot accedir als estudis següents:
✎els
programes de qualificació professional inicial (PQPI);
✎ la
formació de persones adultes;
✎els
ensenyaments d’idiomes (des de l’edat de 14 anys es pot estudiar
un idioma diferent del que s’ha cursat a l’ESO), i
✎els
ensenyaments elementals i professionals de música i dansa, un cop
superada la prova específica;
Si
no es té el títol de graduat o graduada en ESO, a partir dels 17
anys es pot accedir als cicles
formatius de grau mitjà,
un cop superada la prova d’accés. A més a més, a partir dels 18
anys es té accés a la prova lliura per a l'obtenció del títol de
graduat en educació secundària obligatòria
Un
cop acabada l’ESO també es pot accedir al món laboral.
2.3
Prova lliura per a l'obtenció del títol de graduat en ESO per a +18
anys
Aquí
trobareu tota la informació per a realitzar la prova lliura
(Inscripció, centres on es fa la prova, convalidació d'àmbits,
informació i descripció de la prova, models de prova i matrícula):
prova
lliura obtenció títol graduat ESO +18 anys
2.4
Proves per l'obtenció del títol de graduat en ESO per l'alumnat que
no l'hagi obtingut en finalitzar l'etapa
L'alumnat
que no hagi obtingut el títol de graduat en educació secundària
obligatòria en finalitzar l’etapa, durant el mes de març es pot
presentar a les proves que amb aquest objectiu elaboren, apliquen i
corregeixen els departaments didàctics dels centres públics o el
professorat designat per la direcció dels centres privats.
Abans
que s'obri el període d'inscripció, els centres publiquen al tauler
d'anuncis o al web els criteris d'avaluació i els continguts mínims
exigibles per a la superació de cadascuna de les matèries.
Els requisits per
poder presentar-se a les proves són:
√ Tenir
18 anys o complir-los dins l'any natural en què es fan les proves;
aquesta edat es pot rebaixar fins als 16 anys per a l'alumnat que
tingui un contracte laboral que li impedeixi assistir al centre
educatiu en règim ordinari, o que es trobi en procés d'obtenció
d'un permís de treball o que sigui esportista d'alt rendiment.
√ Haver
finalitzat l'educació educació secundària obligatòria sense haver
obtingut el títol i no tenir més de cinc matèries pendents de
qualificació positiva (compten com una sola matèria les cursades
amb el mateix nom en diferents cursos).
√ Haver
finalitzat l'educació secundària obligatòria durant un dels dos
cursos anteriors al qual accedeix a les proves.
La sol·licitud per
fer les proves s’ha de presentar durant els 10 primers dies
lectius del mes de febrer a la secretaria del centre on la
persona sol·licitant va estar matriculada de quart d'ESO per última
vegada.
Juntament
amb l'imprès de sol·licitud, l'alumnat menor de 18 anys ha de
presentar la documentació que acrediti la seva condició de
contractat laboral o d'esportista d'alt rendiment. En aquest darrer
cas, cal presentar una certificació del Consell Català de l'Esport
que acrediti que la persona figura en el programa de tecnificació
(ARC) de la federació catalana corresponent.
Més
informació: prova
obtenció títol graduat alumnat que no l'hagi obtingut
3.
Batxillerat
El
batxillerat és l'etapa que es cursa normalment entre els 16 i els 18
anys, tot i que és oberta a persones de qualsevol edat, ja sigui de
forma presencial o a distància. És un cicle format per dos cursos
de trenta hores lectives setmanals.
Es
pot escollir entre tres modalitats de batxillerat: arts (via d'arts
plàstiques, imatge i disseny i via d'arts escèniques, música i
dansa), humanitats i ciències socials, i ciències i tecnologia. La
modalitat que es tria el primer any es manté, en principi, durant
els dos cursos del cicle; si es vol canviar en finalitzar el primer
curs, el centre ha d'assegurar que almenys es cursin tres matèries
de la nova modalitat a segon curs i que, en acabar l'etapa, s'hagin
superat almenys quatre matèries de la nova modalitat.
L'alumnat
que ha superat el batxillerat es pot matricular d'altres matèries de
modalitat si les vol afegir al seu currículum per accedir a estudis
superiors.
El
batxillerat es pot cursar a distància a l'Institut Obert de
Catalunya. Aquesta opció té les particularitats següents:
‣ es
cursa en blocs semestrals;
‣ només
cal repetir les matèries no superades, i
‣ és
més flexible, facilita l'adaptació a les circumstàncies personals,
familiars i laborals.
També
hi ha l'opció de l'ensenyament nocturn. Per accedir-hi, cal tenir
almenys 18 anys o bé tenir una edat compresa entre els 16 i els 18
anys i acreditar, per motius laborals o altres que a criteri del
Consell Escolar ho justifiquin, la impossibilitat de seguir estudis
en règim diürn. Aquesta opció té les particularitats següents:
‣ s'han
de cursar les mateixes matèries que en el règim presencial diürn,
llevat de l'educació física;
‣ les
matèries es distribueixen en tres cursos;
‣ només
cal repetir les matèries no superades, i
‣ només
es pot fer batxillerat nocturn un màxim de sis cursos acadèmics
(per a aquest còmput, cal tenir en compte els cursos fets en règim
diürn).
El
batxillerat també es pot estudiar simultàniament amb els
ensenyaments de música o dansa en centres integrats. Cal tenir en
compte, però, que per accedir a aquests centres s'ha de superar una
prova d'aptituds artístiques.
Més
informació de cadascuna de les especialitats: especialitats
Batxillerat
3.1
Continuïtat dels estudis
Amb
el títol de batxiller o batxillera es pot accedir:
✎ a
la universitat (un cop aprovades les proves d'accés),
✎ a
un cicle formatiu de grau superior de formació professional
específica o d'arts plàstiques i disseny (si hi ha més
demanda que oferta, per accedir a determinats cicles té prioritat
l'alumnat que ha cursat una modalitat de batxillerat determinada),
✎ a
un cicle formatiu de grau superir d’ensenyaments esportius, si es
tenen els requisits d’accés (si hi ha més demanda que oferta, per
accedir a determinats cicles té prioritat l'alumnat que ha cursat
una modalitat de batxillerat determinada),
✎ als
ensenyaments superiors artístics (un cop superada una prova
específica d'accés) i
al
món laboral.
4.
La formació de persones adultes (FPA)
L’FPA
comprèn les activitats d’aprenentatge que, en el marc d’aprendre
al llarg de tota la vida, permet que les persones adultes
desenvolupin les capacitats, enriqueixin els coneixements i millorin
les competències tècniques i professionals. Això fa que hi
participin persones amb objectius diferents, com poden ser obtenir
una titulació, posar-se al dia o ampliar els coneixements.
Font: Generalitat Catalunya. Guia de Formació per a Persones Adultes.
Font: Generalitat Catalunya. Guia de Formació per a Persones Adultes.
4.1
Oferta educativa
Ensenyaments
inicials bàsics: tenen com a objectiu que les persones destinatàries puguin adquirir el grau de competència mínima en les àrees indicades per desenvolupar-se en la societat actual.
Formació
instrumental: aquesta formació inclou des de l'aprenentatge de la lectura , l'escriptura i el càlcul elemental fins al'obtenció del certificat de formació instrumental.
Educació
secundària per a les persones adultes: Aquests
estudis permeten completar els ensenyaments bàsics i obtenir el
títol de graduat o graduada en educació secundària obligatòria
(GESO). Es poden cursar de manera presencial o semipresencial als
centres i aules de formació de persones adultes o als centres i
aules de formació de persones adultes que són punts de suport de
l'Institut Obert de Catalunya (IOC).
Preparació
per a les proves d'accés: aquests ensenyaments tenen com a finalitat facilitar l'accés a un cicle formatiu de Formació Professional, d'arts plàstiques i disseny o d'ensenyaments esportius a la universitat a aquelles persones que no tenen els requisits acadèmics per accedir-hi.
Competències
per a la societat de la informació: aquestes activitats tenen com a objectiu que l'alumnat assoleixi les competències bàsiques en tecnlogies de la informació i la comunicació i en una llengua estrangera per desenvolupar-se en la societat actual.
4.2
Qui pot accedir-hi?
Poden
accedir a aquests estudis totes les persones que tenen més de 18
anys o bé els compleixen durant l'any natural en què inicien la
formació.
També
hi poden accedir les persones que tenen 16 anys o bé els compleixen
durant l'any natural en què inicien la formació si es compleix
alguna de les circumstàncies següents:
‣ per
raons laborals no poden seguir els estudis de règim ordinari, estan
en procés d'obtenir un permís de treball,
‣ són
esportistes d'alt rendiment que no poden incorporar-se al sistema
educatiu ordinari,
‣ tenen
necessitats específiques i circumstàncies singulars justificades
que ho fan aconsellable o
‣ cursen
o han cursat programes de qualificació professional inicial.
4.3
Com es fa la inscripció en un centre o aula de FPA?
El
procés de preinscripció en els centres o aules d’FPA de
titularitat pública es fa durant el mes de Juny.
Un
cop s’ha fet la preinscripció i s’ha adjudicat la sol·licitud,
cal formalitzar la matrícula en el centre o aula que s’hagi
assignat.
Incorporació
al llarg del curs: els centres i aules obren la matrícula
periòdicament per als ensenyaments trimestrals i semestrals.
Més
informació: Guia Formacio Persones Adultes de la Generalitat Catalunya
5.
Homologació de títols
i estudis de sistemes educatius estrangers
Homologar títols
i estudis de sistemes educatius estrangers amb els títols
equivalents espanyols no universitaris vol dir reconèixer la seva
validesa oficial a Espanya. L'homologació suposa el reconeixement
del grau acadèmic corresponent, habilita per continuar estudis d'un
altre nivell educatiu espanyol i implica el reconeixement dels
efectes professionals inherents al títol espanyol de
referència.Convalidar estudis
estrangers d'educació no universitària vol dir declarar la seva
equivalència amb els estudis espanyols corresponents perquè la
persona interessada pugui continuar els estudis en un centre docent
espanyol.
5.1
Qui la pot sol·licitar?
Tant
l'homologació com la convalidació la poden sol·licitar ciutadans
espanyols o estrangers que hagin cursat estudis o hagin obtingut un
títol oficial o oficialment reconegut d'un sistema educatiu
estranger; també les poden sol·licitar els qui hagin cursat estudis
en centres autoritzats per impartir ensenyaments de sistemes
educatius d'altres països a Espanya.
5.2
Requisits
Per
poder ser homologats o convalidats, els títols o estudis han de
complir els requisits següents:
√
Tenir validesa
oficial en
el sistema educatiu del país al qual corresponen. Si els estudis
s'han portat a terme en un centre estranger ubicat a l'Estat
espanyol, aquest centre ha
de tenir l'autorització de l'administració educativa espanyola
competent per impartir aquests estudis.
√ El
títol ha d'avalar uns estudis
efectivament cursats
pertanyents al sistema educatiu del país que els ha expedit. A
Espanya no es pot homologar un títol estranger obtingut per
homologació, convalidació o reconeixement d'un altre títol
obtingut en un país tercer, ni els títols obtinguts per mitjà de
proves de nivell, sense haver-ne cursat estudis (excepte si una norma
ho contempla expressament).
√ Hi
ha d'haver suficient equivalència acadèmica,
de durada i de continguts amb
els estudis o el títol espanyol de referència.
√
Els estudis que
porten a l'obtenció del títol espanyol de referència han
d'estar totalment
implantats en
el sistema educatiu espanyol.
√ El curs
o els cursos que
es volen convalidar han d'estar completament superats en el sistema
educatiu de l'altre país (no es poden convalidar assignatures
soltes). A més, cal haver superat completament tots i cada un dels
cursos anteriors al curs que es vol homologar o convalidar.
√ La
persona interessada no
pot haver obtingut prèviament
en el sistema educatiu espanyol el títol
o els estudis que
sol·licita homologar o convalidar.
√ Els
estudis fets en sistemes educatius estrangers per alumnes procedents
del sistema educatiu espanyol seran homologats al títol espanyol
de graduat/ada
en educació secundària obligatòria o
de batxiller,
sempre que l'alumne/a hagi aprovat tants cursos correlatius i
complets com tenia pendents per acabar l'educació secundària
obligatòria o el batxillerat, respectivament i, per tant, no és
possible l'homologació o la convalidació dels títols o estudis
següents:
√ Estudis
cursats en centres estrangers ubicats a Espanya al marge del que
disposa la normativa que regula l'establiment i l'autorització
d'aquests centres (Reial decret 806/1993, de 28 de maig, sobre règim
de centres docents estrangers a Espanya).
√ Títols
expedits per institucions o organismes estrangers que avalen estudis
fets en centres espanyols que no condueixen a títols amb validesa
acadèmica oficial.
√ Títols,
diplomes, certificats o estudis cursats en organismes o institucions,
públics o privats, que no constitueixen graus acadèmics ni formen
part del sistema educatiu del país estranger en qüestió.
Més
informació sobre l'homologació de (títols que es poden homologar,
incorporació al sistema educatiu, legalització de documents,
documentació per la sol·licitud):