F.P.






En aquest apartat trobaràs tota la informació necessària per cursar els estudis de formació professional reglada tant de grau mig com de grau superior, i les vies d'accés amb o sense titulació. També hem inclòs un capítol sobre els programes de qualificació professional inicial per a joves que han obtingut el graduat en ESO i que pretenen desenvolupar unes competències bàsiques professionals i personals per afavorir la inserció laboral dels i les alumnes.

1. La formació professional
2. PQPI: Programes de qualificació professional inicial
3. Cicles formatius de grau mig
4. Cicles formatius de grau superior


1. La formació professional

La Formació Professional és una formació orientada no només a l’aprenentatge de coneixements, sinó, sobretot, a desenvolupar competències laborals i tasques tècniques. Per tant, la Formació Professional es defineix com la formació necessària per a adquirir les competències professionals característiques d’una titulació/ocupació concreta, a més de comprendre l'organització i les especificitats del sector o ofici corresponent.


1.1 Estructura de la formació professional:



Font: Barcelona Activa. Programa Capital Humà. 

Els Cicles Formatius, tant de Grau Mig com de Grau Superior, formen part de la Formació Reglada. Per tant, donen lloc a una titulació de Tècnic/a o Tècnic/a Superior reglada i reconeguda per les institucions. En canvi, els cursos de Formació Ocupacional i Formació Contínua estan categoritzats com a Formació No Reglada, donant lloc a un Certificat de Professionalitat i, per tant tenen únicament un reconeixement en el currículum vitae.


1.2 Itineraris d'accés a la formació professional reglada:




Font: Barcelona Activa. Programa Capital Humà.






Més Informació: 


2. PQPI: Programes de Qualificació professional inicial

Són programes adreçats a joves que no han obtingut el graduat en ESO i que pretenen desenvolupar unes competències bàsiques professionals i personals per afavorir la inserció laboral dels i les alumnes.
La seva finalitat és proporcionar a l'alumnat unes competències pròpies d'una qualificació professional de nivell 1 del Catàleg nacional de qualificacions professionals, així com facilitar l'obtenció del títol de graduat en ESO i la formació per poder prosseguir els estudis en els diferents ensenyaments.

Són ensenyaments de caràcter postobligatori (a partir de 16 anys) mitjançant accés voluntari i amb signatura de compromís per part de l'alumne/a.






2.1 Destinataris/ies
Alumnes majors de setze anys, i menors de vint-i-un anys que no hagin obtingut el títol de graduat en educació secundària obligatòria.
Els/les joves escolaritzats, que una vegada esgotades les vies d'atenció a la diversitat, es trobin en greu risc d'abandonament escolar.

Els/les joves des escolaritzats, en situació de desavantatge sociocultural i educativa, que hagin abandonat l'escolaritat obligatòria.
Els/les joves amb necessitats educatives especials amb possibilitats d'inserció laboral.
Excepcionalment, alumnes amb 15 anys que hagin cursat 2n d'ESO i no estiguin en condicions de promocionar a tercer i ja hagin repetit una vegada en l'etapa.

2.2 Modalitats i llocs de impartició
- Programa d'aula professional: En centres sostinguts amb fons públics que imparteixen l'educació secundària obligatòria (IES, centres concertats i centres d'adults)
- Programa de taller professional: En entitats locals, associacions empresarials i organitzacions no governamentals sense ànim de guany. S'anomenen cursos d'aprenentatge professional inicial (CAPI).
- Programa de taller específic: En centres educatius o en institucions o entitats públiques o privades sense ànim de guany, amb experiència reconeguda en la inclusió social i laboral de les persones amb discapacitat.

2.3 Estructura
Mòduls obligatoris : específics i generals
Específics: Estan associats a les unitats de competència corresponents a qualificacions de nivell 1 del Catàleg nacional de qualificacions professionals 
          - Mòduls de qualificació professional nivell 1 
          - Formació pràctica en empreses
Generals: Amplien les competències bàsiques i afavoreixen la transició des del sistema educatiu al món laboral. 
          - Mòdul Aprenentatges instrumentals bàsics 
          - Mòdul Orientació laboral 
          - Mòdul Tutoria 
          - Mòdul Ampliació de competències (TIC/Anglès)

Mòduls voluntaris:
Condueixen a l'obtenció del títol de graduat en ESO
- Àmbit de comunicació
- Àmbit social
- Àmbit cientificotecnològic

2.4 Durada:
Aula professional (sense oferta de mòduls voluntaris): 1152 h (1 curs escolar)
Aula professional (amb oferta dels mòduls voluntaris): 1120 h (1r any) i 1120 h (2n any) (2 cursos escolars)
Taller professional i Taller específic: 1090 hores (1 curs escolar)

2.5 Certificació i titulació
Els i les alumnes que superin els mòduls obligatoris d'aquests programes obtenen una certificació acadèmica expedida per l'Administració educativa. Aquesta certificació, en els termes que s'estableixin, ha de fer constar els mòduls específics que es corresponguin amb cada unitat de competència que conformi el programa de qualificació professional inicial i dóna dret, a qui ho sol·liciti, a l'expedició per a l'Administració laboral del certificat o dels certificats professionals corresponents.

Els i les alumnes que després d'haver cursat un programa de qualificació professional inicial aprovin els mòduls voluntaris, obtenen el títol de graduat en educació secundària obligatòria, si superen la totalitat dels mòduls generals i almenys el 50% dels mòduls específics.

Mira aquest vídeo! Vídeo estudis PQPI
Auxiliar de pintura i auxiliar en treballs de carpinteria i instal·lació de mobles són dos dels perfils professionals que es poden obtenir cursant un programa de qualificació professional inicial. Aquests estudis, dirigits a l'alumnat que no ha obtingut el graduat en ESO, tenen com a objectiu proporcionar una formació bàsica i professional que faciliti la incorporació al món laboral o la continuïtat d'un itinerari formatiu.
Autora: Departament d'Ensenyament Generalitat Catalunya


3.  Cicles Formatius de Grau Mig

3.1 Accés als cicles formatius grau mitjà
Per accedir als cicles formatius de grau mitjà cal tenir el títol de graduat o graduada  en educació secundària obligatòria (o equivalent) a efectes acadèmics.
Inclou:

Graduat/ada en educació secundària

Tècnic/a auxiliar (FP-1) o equivalent

La superació del primer cicle d'ensenyament secundari experimental (14-16)

La superació d'un mòdul professional 2 experimental

La superació íntegra dels dos primers cursos del batxillerat unificat polivalent o equivalent

La superació d'altres estudis declarats equivalents a efectes acadèmics amb algun dels anteriors

També s'hi pot accedir si s'ha superat la prova d'accés; per poder fer la prova cal tenir com a mínim 17 anys (o complir-los l'any en què es fa).


La superació de la prova d'accés als cicles formatius de grau superior o la totalitat de prova d'accés a la universitat per a majors de 25 anys també permet l'accés als cicles formatius de grau mitjà.

Tota la informació sobre les proves d'accés en el següent enllaç (Calendari, inscripció i pagament, instituts examinadors, materials per fer la prova, temaris i criteris d'avaluació, models de prova, impresos) : prova d'accés a grau mig

3.2Aspectes que calen per a la preinscripció i matrícula
- conèixer el calendari de tot el procés,
- conèixer els criteris de prioritat (i el barem de punts) amb què s'ordenen les sol·licituds,
- reunir la documentació que s'ha de presentar amb la sol·licitud,
- presentar la sol·licitud i la documentació,
- consultar els resultats de la preinscripció quan es publiquen les llistes provisionals i quan es publiquen les llistes definitives, després del període per presentar reclamacions,
- consultar el centre assignat i
- fer la matrícula.

Trobareu informació del procés de pre-inscripció i matrícula tant de grau mig com superior  en els ajuntaments, els serveis territorials del Departament d'Ensenyament i les oficines municipals d'escolarització (OME).
Per a qualsevol consulta relacionada amb la preinscripció a Barcelona ciutat, adreceu-vos al Consorci d'Educació de Barcelona (plaça d'Urquinaona, 6).


3.3 Què puc estudiar?

Aquí podeu consultar els cicles formatius distribuïts en famílies professionals: llistat de totes les famílies professionals  

També podeu visualitzar tota la oferta de formació professional en vídeos explicatius: Vídeos explicatius de cada ensenyament de Formació Professional



3.4 Accés a altres estudis
Els i les alumnes que superin un cicle formatiu de grau mitjà, havent-hi accedit a través de la prova d'accés o mitjançant titulació, tenen diverses possibilitats de continuació d'estudis:

Incorporar-se a qualsevol modalitat de batxillerat, amb la qual cosa estan exemptes de cursar les matèries optatives.
Si tenen 18 anys, poden presentar-se a les proves d'accés a cicles formatius de grau superior del mateix grup d'itineraris. Aquestes alumnes, cal que es preparin per superar la prova.
Cursar altres cicles formatius de grau mitjà.


4.  Cicles Formatius de Grau Superior

4.1 Accés als cicles formatius de Grau superior amb titulació
Amb titulació 
Batxillerat (LOGSE) o equivalent. Són equivalents, a efectes d'accés:
La superació del batxillerat experimental
La superació del curs d'orientació universitària o el preuniversitari
Haver superat un mòdul professional 3 experimental
Tècnic/a especialista (FP-2), tècnic/a superior o equivalent a efectes acadèmics
Universitària o equivalent

Determinades modalitats del batxillerat donen prioritat a l'accés als diferents cicles formatius de grau superior.


4.2 Accés als cicles formatius de Grau superior sense titulació: proves d'accés
Poden accedir-hi les persones que, sense tenir els requisits acadèmics, superin una prova d'accés que es convoca anualment.

Per accedir mitjançant aquesta via es requereix tenir 19 anys, complerts l'any de realització de la prova o 18 anys per a qui acrediti estar en possessió d'un títol de tècnic/a relacionat amb el cicle de grau superior al qual es vol accedir. La prova d'accés té una part comuna i una part específica, d'acord amb el cicle formatiu.

Les persones que acreditin, com a mínim, un any d'experiència laboral que es correspongui amb els estudis que vulguin cursar, estaran exemptes de la part específica de la prova d'accés.

Les persones que hagin superat un cicle formatiu de grau mitjà i vulguin accedir a un cicle formatiu de grau superior relacionat estaran exemptes de la part específica de la prova. 


Les persones que han superat totalment les proves d'accés a la universitat per a majors de 25 anys quedaran exemptes de la prova d'accés. 



Els centres i instituts d'educació secundària que imparteixen formació professional i les escoles i aules de formació de persones adultes autoritzats ofereixen cursos de preparació de la prova d'accés a grau superior. Les qualificacions obtingudes en aquests cursos es tenen en compte en la nota final de la respectiva prova d'accés. 

Tota la informació sobre les proves d'accés en el següent enllaç (Calendari, inscripció i pagament, instituts examinadors, materials per fer la prova, temaris i criteris d'avaluació, models de prova, impresos) : prova d'accés a grau superior


4.3 Aspectes que calen per a la preinscripció i matrícula del cicle formatiu de grau superior
conèixer el calendari de tot el procés,
conèixer els criteris de prioritat (i el barem de punts) amb què s'ordenen les sol·licituds,
reunir la documentació que s'ha de presentar amb la sol·licitud,
presentar la sol·licitud i la documentació,
consultar els resultats de la preinscripció quan es publiquen les llistes provisionals i quan es publiquen les llistes definitives, després del període per presentar reclamacions,
consultar el centre assignat i
fer la matrícula.

Trobareu informació del procés de pre-inscripció i matrícula tant de grau mig com superior  en els ajuntaments, els serveis territorials del Departament d'Ensenyament i les oficines municipals d'escolarització (OME).
Per a qualsevol consulta relacionada amb la preinscripció a Barcelona ciutat, adreceu-vos al Consorci d'Educació de Barcelona (plaça d'Urquinaona, 6)


4.4 Accés a altres estudis
L'alumnat que superi un cicle formatiu de grau superior pot accedir a un treball de tècnic o tècnica superior o bé pot:

Cursar altres cicles formatius de grau superior.


Per a l'alumnat que hagi superat determinats cicles formatius, algunes universitats reconeixeran com crèdits ja cursats algunes matèries dels estudis universitaris. Per a saber les correspondències que s'han establert, es pot consultar la següent adreça web:  http://www10.gencat.cat/cur_wrcec/AppJava/cfgs/start.do?set-locale=ca_ES 


Conceptes Clau

PQPl: Els Programes de Qualificació Professional Inicial estan destinats a l'alumnat major de 15 anys que no hagi obtingut el títol de Graduat/da en ESO, amb l'objectiu que totes arribin competències professionals pròpies d'una qualificació de nivell 1 de l'estructura actual del Catàleg Nacional de Qualificacions professionals, així com que tinguin la possibilitat d'una inserció sociolaboral satisfactòria i ampliïn les seves competències bàsiques per prosseguir estudis en els diferents ensenyaments.

Cicles formatius de Grau Mitjà: els Cicles Formatius de Grau Mitjà pertanyen als estudis de Formació Professional i tenen com a objectiu capacitar a l'estudiant, d'una manera pràctica, dels coneixements i destreses necessàries per poder-se incorporar al món laboral.

Cicles formatius de Grau Superior: els Cicles Formatius de Grau Superior pertanyen als estudis de Formació Professional. Aquests estudis estan dirigits especialment als i les alumnes que amb el títol de batxillerat i com a alternativa a la universitat, busquen uns estudis superiors, pràctics, que els qualifiquin per incorporar-se al món laboral.

Famílies professionals: l'organització de la formació professional a través de famílies i cicles formatius.



Webografia

Departament d'Ensenyament, Formació professional

Departament d'Educació, Direcció General d'Ensenyaments professionals, artístics i especialitzats

Departament d'Ensenyament, PQPI